Varför är sömnen så viktig?

Det är ingen hemlighet att sömn är viktigt för alla levande varelser. Inte minst i en värld där allt rullar på snabbt och där mobiltelefoner, e-post och tv tävlar om vår uppmärksamhet i ett virrvarr av meddelanden och intryck. Många människor upplever stress i vardagen, och då blir sömn avgörande för både hälsa och välbefinnande. Sömnbrist påverkar både humör, energinivå och minne – och faktiskt kan en längre tid utan sömn ha livsfarliga konsekvenser.

Ändå är det ibland svårt att få till den härliga, djupa sömnen som kroppen är så beroende av. För det finns många faktorer som spelar in när klockan slår läggdags och ljuset släcks. I samarbete med DYKON, norra Europas ledande tillverkare av täcken och kuddar med dun och fjädrar, tittar vi närmare på hur du själv kan skapa de bästa förutsättningarna för en god natts sömn.
Photo: DYKON
Photo: DYKON

Sömn måste prioriteras

Rikke Gosmand är PR- och marknadschef på DYKON och hon betonar vikten av sömnen genom att dela in vår dagliga rytm i tre huvudparametrar – fritid, sömn och arbete. Dessa parametrar upptar vår vardag och med ett dygn på 24 timmar, har vi cirka åtta timmar för var och en. Om någon av parametrarna tar mer tid än förväntat måste man dra in på någon av de andra – och här blir sömnen ofta nedprioriterad. Men om man nedprioriterar sin sömn tillräckligt länge påverkar det hela systemet. Är man däremot utvilad och kanske till och med vaknar ett par minuter innan väckarklockan ringer, är det ett tecken på att kroppen har fått den sömn den behövde. Rikke Gosmand förklarar att det finns många positiva effekter av en god nattsömn:

”Om du sover gott på natten förbättrar du din koncentrationsförmåga, ökar din samarbetsförmåga och får mycket mer energi. En god sömn ger dig helt enkelt mer energi så att du kan klara av allt i vardagen.”

Kvalitet vid sänggåendet

På DYKON är man experter på sömnkomfort. Via ett specialdesignat sömnlaboratorium testar företaget hur man uppnår den bästa sömnen utifrån antagandet att alla människor är olika – även när det gäller sömnvanor. Med hjälp av Simon, en högt utvecklad docka med 28 sensorer fördelade över hela kroppen samt en klimatkammare, kan DYKON simulera olika kroppstemperaturer och klimat världen över. På så sätt kan man undersöka hur man uppnår den perfekta sömnkomforten och utveckla täcken och kuddar utifrån detta.
Photo: DYKON
Photo: DYKON

Ett avgörande beslut

Det är inte oviktigt vilka produkter man väljer att sova i. Med tanke på att vi sover en stor del av våra liv är det viktigt att omge sig med de produkter som passar våra individuella behov.  Enligt Rikke Gosmand är det nödvändigt att prioritera hela paketet – täcke, kudde, sängkläder och madrass. Allt spelar en roll i den totala ekvationen:

”Om du ska få god sömn, måste du hitta de produkter som passar dig. Det är hela kombinationen som räknas. Vi sover en tredjedel av våra liv, så det är oerhört viktigt att ta sin sömn på allvar.”

Här nedan får du tre konkreta tips på hur du kan skapa de bästa möjliga förutsättningarna för god nattsömn.
1. Vädra i sovrummet
Det är viktigt att vädra i sovrummet ibland. Det är faktiskt perfekt om du kan göra det till en vana att öppna fönstret i 10 minuter innan du ska lägga dig. På så sätt ser du till att det finns frisk luft i sovrummet när du ska sova. Många har sovrumsdörren stängd under natten, och det innebär att det finns en begränsad mängd syre i rummet. Och när vi ligger och andas in och ut under nattens lopp behöver vi bästa möjliga inomhusklimat.

2. Använd inte utrymmet under sängen till förvaring
Många människor använder utrymmet under sängen till förvaring, men det bidrar till att det samlas damm som bland annat kan orsaka dammallergi. Ett bra tips är därför att inte ha alltför många saker under sängen – eller i sovrummet i största allmänhet.

3. Låt ditt täcke, din kudde och dina sängkläder andas
Var noga med att skaka ditt täcke, din kudde och dina sängkläder någon gång ibland så att de håller sig fräscha och sköna. Det samlas mycket damm i sovrummet – och det hamnar också i sängen. Häng därför ut både täcke, kudde och sängkläder på luftning med jämna mellanrum, men undvik att göra det när det är starkt solsken. Om du placerar ditt täcke direkt i solen har det en negativ effekt på dunet.