Köpvillkor

Köpvillkor

Dessa köp- och leveransvillkor gäller vid köp av varor på www.georgjensen-damask.se. www.georgjensen-damask.se ägs av Georg Jensen Damask A/S, CVR-nr. 68435412, Dieselvej 1, 6000 Kolding, Danmark
Tel: +45 75 52 27 00
Måndag – fredag: 9-12
E-postadress gjd@damask.dk


Avtalet kan ingås på följande språk: danska, engelska, tyska, norska och svenska.

Betalning

Vi accepterar betalning med: Visa, Visa Electron, Eurocard/Mastercard, JCB, Diners, American Express, Swish, Google Pay, Apple Pay och **banköverföring. Beloppet dras från ditt konto först när varorna skickas från Georg Jensen Damask. Det kan aldrig dras ett större belopp än det du har godkänt vid köpet.

** När du väljer banköverföring ska du betala beloppet inom 7 dagar, annars annulleras din beställning automatiskt.

* När det gäller specialtillverkade varor dras hela beloppet innan tillverkningen påbörjas.

Specialtillverkade varor är produkter som definieras av kunden, som specialmått på dukar och sängkläder, namnhanddukar med invävda namn och specialbroderier enligt kundens specifikationer. När det gäller specialtillverkade varor kan köpet inte annulleras.

Leverans 

Leverans sker inom 1–2 arbetsdagar efter mottagandet av beställningen. Om produkterna inte finns i lager vid beställningstillfället förväntas leveransen ske inom 15 arbetsdagar. Vi kontaktar dig så snart som möjligt med ytterligare information.

*Specialsydda/specialtillverkade varor levereras inom 15 arbetsdagar.* Namnhanddukar levereras enligt den leveranstid som anges på produktsidan.

Georg Jensen Damask tillhandahåller leverans efter dina önskemål, antingen med GLS Pakkeshop, GLS Erhverv eller GLS Privat i Danmark. Bring i Norge och UPS i resten av världen.

Frakt

Beställningar över 600 SEK kommer att vara fria från fraktkostnader i Sverige, Danmark, Tyskland och Norge. Alla priser inkluderar skatt och moms. För beställningar under 600 SEK kommer fraktkostnader att debiteras. Se fraktpriser.

För beställningar som betalas för och levereras utanför EU, dras dansk moms av, men var medveten om att det kan finnas lokala tullavgifter, moms och eventuellt hanteringsavgifter från fraktföretaget i destinationslandet. Därför rekommenderar vi att du kontrollerar de lokala reglerna innan du gör en beställning.

100 dagars returrätt från köptillfället på kollektionsvaror

Som en extra service erbjuder Georg Jensen Damask 100 dagars returrätt, när du handlar i en av våra butiker eller på www.georgjensen-damask.se. Dock under förutsättningen att du kan uppvisa kvitto, faktura eller intyg. Varan ska kunna säljas som ny, den får inte vara använd, märket får inte vara bortklippt och förpackningen ska medfölja varan. Bytesrätt ger dig rätt att välja en annan vara i butiken. Om denna vara är billigare ges ett tillgodokvitto på restbeloppet.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra ett avtal utan skäl inom 100 dagars när du handlar i Georg Jensen Damasks butiker eller på www.georgjensen-damask.se. Ångerrätten utlöper 100 dagars efter den dag då du eller någon annan som du har valt (dock inte transportören) får varan i fysisk besittning. Ångerrätten observeras om du skickar ett meddelande om att du ångrar köpet innan tidsfristen för ångerrätten har löpt ut. Du ångrar dig genom att meddela oss om att du ångrat ditt köp. Du kan skicka oss ett e-postmeddelande till gjd@damask.dk, där du meddelar oss att du ångrar ditt köp. Du kan även kontakta oss på telefon på numret: +45 75 52 27 00.

Om du har beställt flera varor i en order, och vi inte kan leverera alla varor samtidigt, gäller ångerrätten från det att du eller någon annan som du har valt (dock inte transportören) får den sista varan i fysisk besittning.

Om tidsfristen löper ut en helgdag, lördag, nationaldag, julafton eller nyårsafton förlängs fristen till efterföljande vardag.
Du har dock inte ångerrätt vid köp av varor som är tillverkade efter dina önskemål, till exempel dukar, sängkläder, namnfrotté etc.  

Du kan också ångra ditt köp genom att vägra ta emot varan eller leverera den personligen till ovanstående adress eller till en av våra profilbutiker. Hitta våra butiker på www.damask.dk/hitta-butik.aspx. Kom ihåg att ta med faktura och/eller intyg.

Du kan nyttja lagens standardblankett för ångerrätt https://www.retsinformation.dk/Form, men det är inte obligatoriskt. Om du gör det, kvitterar vi strax genom ett e-postmeddelande att vi mottagit din blankett för ångerrätt.

Retur och byta

Som en tilläggstjänst erbjuder Georg Jensen Damask 100 dagars returrätt på varor när du handlar på webbshoppen. Dock under förutsättning att du kan uppvisa voucher, varumärke eller faktura eller senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du önskar ångra ditt köp. Bytesrätten gäller från den dag som du om köpare mottar varorna.

Om du har ångrat köpet av en vara, vänligen kontakta vår kundtjänst på gjd@damask.dk eller +45 75 52 27 00.

Varor kan inte skickas med postförskott eller utan leverans.

Återbetalning av pengar

När du ångrar ditt köp återbetalar vi alla betalningar vi mottagit från dig, inklusive eventuella leveranskostnader. Om du har valt en leveransform som är dyrare än den billigaste leveransformen, som vi erbjuder, får du dock inte tillbaka merkostnaden för detta.

Vi återbetalar beloppet utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 100 dagar från det datum, då vi mottog ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi kan dock hålla tillbaka återbetalning, till vi har tagit emot returförsändelsen, eller att du har skickat dokumentation att varorna har returnerats.
Beloppet överförs till ditt bankkonto när vi har tagit emot returvaran, och kontrollerat att den lever upp till reglerna för ångerrätten. Beloppet återbetalas till det kort som användes i samband med köpet eller till annat konto, om detta uppges, och under förutsättning att det bifogas/uppvisas en kopia av en faktura.

Test av vara och emballage

Du är endast ansvarig för en eventuell värdeminskning av varan som beror på annan hantering av varan än vad som är nödvändigt för att bestämma varornas natur, egenskaper och det sätt som den fungerar på.
Du får normalt undersöka varan på samma sätt som man kan göra i en butik, men du får inte använda den. Om du har använt den på ett sätt som man inte får eller kan göra i en butik och vi inte kan sälja den igen eller inte kan sälja den till fullpris igen, får du räkna med att vi drar ifrån värdeminskningen från det belopp du ska återbetalas. Om varan inte längre har ett handelsvärde återbetalar vi inte köpesumman. Du ska returnera varan i originalförpackningen.
Du bör dessutom se till att varan är ordentligt packad när du returnerar den.

Reklamationsrätt

Om du köper en vara och det är något fel på den - till exempel material – eller fabrikationsfel – gäller köplagens regler.
Du kan reklamera fel på varan inom 24 månader från leveranstidpunkten genom att vända dig till:

Georg Jensen Damask A/S
Dieselvej 1
6000 Kolding
Danmark

Fel på varan innebär att du antingen kan på varan reparerad, bytt, pengarna tillbaka eller avdrag på priset, beroende på den konkreta situationen. Detta innebär självklart att reklamationen är berättigad, och att felet inte har uppstått som följd av felaktig hantering av produkten, till exempel.

Vi återbetalar alla fraktkostnader, som du haft i samband med retur av varan, om reklamationen är berättigad, och förutsatt att vi har kontaktats skriftligen för en returlapp.
Om du inte använder vår returlapp, återbetalar vi endast det belopp som motsvarar våra aktuella fraktkostnader. Om du har valt en leveransform som är dyrare än den billigaste leveransformen, som vi erbjuder, får du dock inte tillbaka merkostnaden för detta.
När vi tar emot produkten kommer du att få ett e-postmeddelande med en bekräftelse på att vi har tagit emot produkten för reklamationshantering och vad reklamationsprocessen innebär.

Expeditionstiden underlättas betydligt om du skickar med en beskrivning av fel och försummelser.
Om Georg Jensen Damask inte kan konstatera felen på de returnerade produkterna kommer dessa att skickas tillbaka till dig igen.

Produkter som returneras till Georg Jensen Damask, ska ha ett kvitto/faktura där köptidpunkten framgår bifogat. Om kvitto/faktura inte medföljer varan, kommer reklamationen att behandlas först när dessa har skickats.

OBS! Vi tar inte emot paket skickade mot postförskott eller liknande.

Kom ihåg att varan alltid ska returneras i korrekt förpackning.

Kundtjänst

Du kan kontakta vår nätbutik på telefon +45 75 52 27 00 och via e-post gjd@damask.dk.

Våra telefontider:
Måndag – fredag kl. 9.00-12.00

Avtalen på www.georgjensen-damask.se kan ingås på följande språk: danska, engelska, tyska, norska och svenska.

Information om klagemål

Om eventuell tvist skulle uppstå kan detta lämnas in på Center for Klageløsning.
Ett klagomål över en vara eller en tjänst kan lämnas in till Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan skicka in ett klagomål till Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.

Man kan också använda EU-kommissionens klagomålsportal online för att skicka in ett klagomål. Det är särskilt relevant om du är konsument bosatt i ett annat EU-land, Klagomål skickas in här - http://ec.europa.eu/odr. Vid inskickning av klagomål ska du ange vår e-postadress gjd@damask.dk

Logstatistik

Vi använder logstatistik på damask.dk och det innebär att ett statistiksystem samlar in information, som kan ge en statistisk bild av hur många besökande en website har haft, var de kommer ifrån och var på sidan de stannade etc.  

På www.georgjensen-damask.dk används logstatistik med målet att optimera websitens och dess funktionalitet.

Så här du klage över vår information om cookies

www.georgjensen-damask.se är en del av Foreningen for Dansk Internet Handels (FDIH) cookievarumärke, och om du som användare menar, att hemsidan inte upprätthåller cookie-reglerna, kan du därför rikta ditt klagomål till FDIH.

Du ska skicka ditt klagomål till FDIH på kontakt@fdih.dk. Klagomålet ska innehålla:

  • Ditt namn
  • Din adress
  • Din e-post
  • Ditt telefonnummer
  • Hemsidans www adress
  • Detaljerad beskrivning av klagomålets innehåll

FDIH kommer därefter att hantera ditt klagomål inom rimlig tid.

Din personliga information

För att du ska kunna ingå ett onlineavtal med damask.dk, måste du registrera dig med följande personlig information,  
  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • E-postadress

Vi genomför registreringen av ovan nämnda personinformation det målet att kunna  leverera varan till dig.
Informationen sparas hos Georg Jensen Damask i fem år, sedan raderas informationen.
När information samlas in genom vår hemsida, ser vi till att det alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, på så sätt att du informeras om precis vilken information som samlas in och varför.
Direktören och orderbehandlaren för Georg Jensen Damask har tillgång till informationen som registreras om dig.
Den dataansvariga på damask.dk är ekonomichefen.
Vi sparar inte kundupplysningar i krypterad form.
Vi skickar inte kundupplysningar i krypterad form.
Informations som givits till www.georgjensen-damask.se vidarebefordras eller säljs inte på något sätt vidare till tredje part och vi registrerar inga känsliga uppgifter.

Som registrerad hos Georg Jensen Damask har du alltid rätt att motsätta dig registrering. Du har också rätt till att ta reda på vilken information som vi har registrerat om dig. Dessa rättigheter har du enligt persondatalagen och förfrågningar i samband med detta riktas till Georg Jensen Damask genom e-post gjd@damask.dk.

Leverans utom EU

Vid beställningar betalda och levererade utom EU dras den danska momsen bort, med var uppmärksam på att du kan krävas lokal tull och moms i leveranslandet. Vi rekommenderar därför att du undersöker lokala regler innan beställning.