Rebekka Notkin om att utforska sitt hantverk

När Rebekka Notkin utbildade sig till guldsmed för 25 år sedan fick hon en medalj för gott hantverk av drottning Margrethe. Detta var utgångspunkten för en lång och framgångsrik karriär som smyckesdesigner med eget varumärke, där Notkin ständigt har strävat efter att förbättra sina färdigheter. På senare tid har hon börjat utforska nya material för att förfina sitt hantverk.  

 

_Alt_text

Jag har stor respekt för de traditionella hantverksfärdigheterna i mitt yrke. Det är så jag har skolats och det är min utgångspunkt när jag tillverkar smycken. För mig handlar det om att bearbeta metall. Sträcka den, böja den, slå på den, smida den och valsa den till en form som slutligen blir ett smycke. Det är balansen mellan material, hantverk, komposition och verktygsanvändning som tar metallen till en spännande plats.  
Jag strävar efter att göra en produkt som utstrålar kvalitet. Man ska känna att det har lagts ner mycket arbete på den. Att bearbetningen har framställt det vackraste som råmaterialet kan ge. Mina smycken ska också förmedla att de är hantverksmässiga, och det tror jag att man gör genom att ha kontroll över sin finish. För mig är bra hantverk när en produkt kan tala för sig själv och utstrålar kvalitet, samtidigt som den säger något om sin tid och förmedlar att den kommer att finnas kvar.  
Jag är stolt över att behärska hantverket guldsmide. Det är min grund i livet. Jag har fått en förståelse för design och användning av verktyg i allmänhet, så det var naturligt att jag för några år sedan ville utforska nya material. När jag började göra träsnitt kändes det som en direkt förlängning av mitt arbete med smycken. Det var fortfarande något med att använda verktyg, formgivning och hantverk. Och sedan får jag naturligtvis fram resultatet genom att ta bort material. Jag gör ett negativ och trycker det. Det är så tillfredsställande att se motivet växa fram ur träplattan.  

_Alt_text
_Alt_text
_Alt_text
_Alt_text
_Alt_text

Träsnitt är en ny version av min kreativitet och mitt konstnärliga uttryck, och det har påverkat mitt sätt att arbeta med guldsmide och gjort det friare. Jag hämtar inspiration och färdigheter från de olika processerna. Jag målar också – och syr och snickrar möbler i fritidshuset.

Det öppnar dörren för utveckling. Och det var naturligt och nödvändigt om jag skulle gå vidare efter 25 år som guldsmed. De nya materialen har gett mig fler sätt att uttrycka mig på. Jag har till exempel gjort serien "Carved", där designen började som ett träsnitt, men sedan upptäckte jag att den hade en fantastisk volym och komposition som jag kunde översätta till smycken.
 
Jag har tyckt om att trycka träsnitt på textilier som dukar och servetter. Det är fantastiskt att det jag har skapat kan bli en del av vardagen. Jag gillar att omge mig med estetiska detaljer som ger hemmet personlighet och originalitet. Att duka påminner mig också om att göra ett smycke. Som ett fint litet verk som är komponerat på ett sätt som strävar efter perfektion. Det är utgångspunkten i allt jag gör.

Saker och ting måste hänga samman som en röd tråd. Det är också vad jag gör när jag trycker på en duk och lägger den på mitt bord – jag måste känna att det är en färdig komposition när bordet är dukat. Jag ser inte bara arbetet med smycken genom en liten ram. Det är så jag ser på allt i livet.
 
INSPIRATION

Komplettera looket